Jak patrzeć na obraz

Kiedy dodać do tego fakturę obrazu, która może być szorstka, gładka, chropowata, matowa, błyszcząca i to w jaki sposób na obrazie przenikają się światło i cienie można ocenić kunszt artysty i zamierzony efekt. Czasem pozwala to widzieć obrazy w 3-D, mimo, że są namalowane płasko. Niemniej istotna w odbiorze jest kompozycja. Obrazy wieloplanowe wymagają dużej uwagi, ale i perspektywy. Najpierw widzimy coś, co znajduję się na pierwszym planie, potem zauważamy co na drugim, a może jest coś poza obrazem? A na samym końcu spostrzegamy drobne szczegóły. One mają często symboliczne znaczenie, tak jak na przedstawionych obrazach biała lilia, czy biały królik - oznaki czystości. Dobór przykładowych dzieł doskonale obrazował omawiany temat, wiele osób zwiedzając muzea i galerie będzie teraz zupełnie inaczej patrzyło na obrazy. Mimo zawrotnego tempa dwugodzinnego wykładu zaledwie „dotknęliśmy” tematu. Będziemy go kontynuować…